Вас вітає Школа-родина №15!

НВК "ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів №15"

Черкаська область
місто Сміла
вул.Кармелюка, 38

(04733)2-80-00
Директор: Шевченко Вікторія Миколаївна
Режим роботи закладу: 7.30 - 18.00
super_nvk15@ukr.net

Дослідницький проєкт з історії завершено!

02.03.2020 21:07

              Пошуковий щоденник учасників дослідницького проекту                 «Радянське минуле : (пере)осмислення історії» учнів НВК «Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №15».

І. Робота над проектом розпочалася з його анонсу в соціальній мережі фейсбук на початку вересня. Запропонувала активним учням, членам учнівського самоврядування долучитися до роботи. Сформована команда (перша реєстрація) була чисельною. Ознайомила з темами досліджень, розподілила за бажанням учнів їх . Але після відвідин навчального семінару 24 – 25 жовтня в Києві концепція роботи змінилася. Знову зібрала команду для конкретизації теми дослідження. Запропонувала перелік тем і попросила кожному мотивувати свій вибір. Більшість учасників вибрали дві теми: «Все найкраще дітям» та «Хто не працює – той не їсть». Шляхом голосування визначили першу тему, учні захотіли дізнатися глибше, як жилося дітям в радянський період. Подальшим кроком було завдання конкретизувати вищеозначену тему і прив’язати її до нашої місцевості, для цього дала дітям час. Під час наступного засідання, в кінці  листопада розглянули пропозиції учнів. Серед запропонованих тем були: «Всегда готов», «Радянська влада і піонерія», «Родом з СРСР: спогади про піонерське дитинство», «Піонерські табори в СРСР як уособлення чудового літа в червоній краватці чи жорсткого режиму». Більшість учасників віддала перевагу останній темі, вибір зрозумілий, адже більшість учасників – це члени шкільного учнівського самоврядування. Прив’язали тему до місцевості, адже на території міста в радянський період діяли два піонерські табори: імені Олега Кошового (відомчий, машинобудівного заводу) та «Тимурівець» (створений з ініціативи голів колгоспу Смілянського району для оздоровлення сільських дітей). Отже, тема дослідження затверджена: «Піонерські табори в Смілі як уособлення чудового літа в червоній краватці чи жорсткого режиму». При виборі теми враховували також можливості об’єктивного дослідження. Обговорили шляхи дослідження: анкетування, інтерв’ю, запис спогадів свідків історії, виїзд на локацію, фотофіксація об’єктів. Для проведення анкетування запропонувала учасникам продумати варіанти запитань анкети і скинути на поштову скриньку мені та обрати людей для анкетування (обов’язкова умова: вік 50+). 

Результати анкетування учні Зайва Юлія та Бочарніков Олег оформили у вигляді інфографіки. Вразили учасників агресія певна у відповідях окремих учасників: «Все було чудово, не те, що зараз». Для кожного учасника проекту було визначено завдання взяти по два інтерв’ю, з яким не всі справилися. Були люди, які погоджувалися спочатку, а потім відмовлялися. Були і такі, що просто ділилися спогадами. Плідною і цікавою була робота учнів у краєзнавому музеї. Директорка музею Віленко Н.А. та екскурсовод Петрушевець Л.В. надали доступ до фотографій та поділилися спогадами про своє піонерське дитинство, що викликали у учасників неабиякі емоції, адже наратори намалювали картину щасливого дитинства та юності, коли путівка в табір місцевий для батьків коштувала 13 рублів.

Проблемою було отримати доступ до архівів машинобудівного заводу, адже піонерський табір імені Олега Кошового знаходився у їх підпорядкуванні, а коли потрапили в архів з’ясувалося, що папка по табору порожня. Дуже цікавим був виїзд на локацію. Піонерський табір імені Олега Кошового знаходиться у лісовому масиві, за 6 кілометрів від Сміли. Потрапивши на територію, ми ніби повернулися у 80 –ті роки. Після розпаду СРСР табір не працює, але поскільки це власність заводу, відповідно знаходиться під охороною. Охоронець дозволив зробити фотофіксацію. На території табору збереглося все як і радянський період: пам1ятки для батьків, режим роботи, будівлі, альтанки. Звичайно в занедбаному вигляді. Охоронець повідомив, що лише їдальня згоріла.

В учасників дослідження виникло запитання: чому завод не відремонтує табір і не використовує його для оздоровлення смілянських школярів сьогодні, адже знаходиться  він в екологічно чистій місцевості.

Піонерський табір «Тимурівець» знаходиться в мікрорайоні Кут. Його доля сьогодні трішки веселіша. В літній період він діючий, підпорядковується місцевій владі і влітку оздоровлюються школярі.

Працюючи з людьми,  учні почули відповіді на свої запитання і стосовно впливу ідеології комуністичної на свідомість людей, але жоден з респондентів не сказав, що в радянський період дітям жилося погано. І тому, учні зробили висновок, що це ностальгія не за режимом, а скоріше за молодістю, юністю.

Проєкт представили на засіданні шкільного активу, педагогічного колективу закладу. Учасники поділилися враженнями від участі у роботі. Були досить самокритичними, адже не всі справилися з поставленими завданнями. Найбільше сподобалося брати інтерв’ю та дослідження на місцевості. На запитання : «Якби треба було починати  нове дослідження, з чого б почали?», більшість відповіла, що розпочали б з підбору команди та спільного інтересу. На запитання: «Що б зробили інакше?» , відповіли про ретельнішу підготовку до інтерв’ю. Вдосконалили комунікативні навики, елементи критичного мислення: навчилися формулювати запитання: відкриті, уточнювальні, закриті, практику досліджувати, елементи журналістської  діяльності. У декого з’явився інтерес до історії.

Перевагами роботи в команді називають свіжий погляд з боку, навички прислухатися до думки інших, знаходити компроміс, переймати досвід інших. У підібраній мною команді були учні 9 класу, які мали досвід проєктної діяльності «Історія моєї громади», але були і новачки, які навчалися у старших.

Але загальна думка учнів : свідомість  більшості пересічних людей є совдепівською , вони вважають 80-ті роки «золотим періодом», а це шлях в нікуда. Змінити свідомість можливо, але це клопітка робота та довготривала робота. Зайва Юлія одним реченням охарактеризувала свідомість «Яка різниця, як називається вулиця, якщо вона заасфальтована», риторика брежнєвської епохи, яку треба змінювати. 

 

cтворити безкоштовний сайт Webnode